søndag den 17. juni 2012

Skruen strammes...


Hvor er sommeren?
Det er koldt, det regner og jeg har ikke lyst til iskaffe, på trods af at vi er midt i juni... en god ting er der dog at sige om vejret... det er perfekt at sidde inde med en god bog i.

Jeg har en plads ved vinduet, hvor jeg altid krøller mig sammen på, og i dag fik jeg lige trang, til at læse The Turn of the Screw af Henry James. Jeg indkøbte den for et par uger siden brugt på play.com, og havde lidt glemt dens eksistens på min boghylde, da jeg opdagede den for et par timer siden. The Turn of the Screw er en novelle, og som det fremgår af forsiden, er min udgave en samling, men jeg har altså ikke læst de andre endnu, og ved ikke om jeg kommer til det.

Den tidligere ejer af min bog var italiener... og hvordan ved jeg det? Jo, han har såmænd efterladt sig en del noter, og mit gæt er, at han har forsøgt at lære engelsk ved at læse bogen, for hans oversættelser er ikke altid helt gode... som her:


Der er tydeligvis tale om den slags "groom" der arbejder i en stald, og hvis du er i tvivl, betyder "sposo" ægtemand på italiensk... stakkels fyr, han må have været ret forvirret, og det ser heller ikke ud til, at han nåede længere end til kapitel 2, før han besluttede at sælge, men til hans forsvar skal det siges, at det ikke ligefrem er et lavt lixtal der præger denne bog.

The Turn of the Screw er en spøgelseshistorie af den gode slags. Den er møg uhyggelig, og indvolverer små nuttede børn, en afdød guvernante og en afdød kammertjener som der var noget lusket ved, men du bliver alligevel nødt til at stille dig selv spørgsmålet flere gange i løbet af historien, om der virkelig er spøgelser, eller om det er den nye guvernante som er delirisk.... Jeg er stadig ikke helt sikker.....

Læs den! Den er god.

2 kommentarer:

  1. Hej Dulcinea :) Super sej blog. Og jeg er lidt imponeret over, at du selv har indkøbt Henry James' The Turn of the screw, sejt! Har du ikke lyst til at lave en gæsteanmeldelse af en ungdomsbog til Kultur For Unge i sommerferie? Så kontakt mig på peter@kulturfoto.dk :) Jeg er ved at lave en vejledning i, hvordan man skriver gode boganmeldelser her: http://kulturforunge.dk/til-anmelderne/ Mange hilsner Peter Henrichsen

    SvarSlet
  2. Hej Peter Henrichsen
    Vildt god vejledning, der er flere ting der jeg godt kan bruge ;)
    Jeg smider lige en mail til dig.
    MH Dulcinea

    SvarSlet