tirsdag den 24. juli 2012

Opskriften på sommerferiehygge!

Ja, jeg ved godt at man ikke skal røre sine rabarber i juli... men de var ved at dræbe purløgen! og det er jo også lidt koldt for en juli måned... og jeg kan afsløre at rabarberne var gode og ikke tørre og seje, som de ellers plejer at være i juli... så her kommer der en opskrift på rabarbertærte med marengs og et billede frisk fra moders have:


Mørdej:
150 g mel
50 g sukker
2 tsk vaniljesukker
1 æg
100 g smør

Æltes, trykkes ud i en tærteform, og bages i 20 min ved 200 C

ca 700 g rabarber skyldes, snittes og koges i lidt vand og med sukker og vaniljesukker efter smag, til de er møre.
Så sies saften fra (som faktisk er rabarbersaft og kan blandes med lidt vand og drikkes koldt til kagen... du får ca. to glas saft her) og rabarbergrøden fordeles på bunden.

Marengs:
2 æggehvider
100 g sukker
2 tsk vaniljesukker

Pisk æggehviderne stive med halvdelen af sukkeret og vend resten og vaniljesukkeret i. Fordel marengsen på tærten.

Drys med kokosmel.

Bag ved 170 C i 20 min.

Og lad den køle før du skære i den... også selvom du bare har lyst til at finde en ske frem og gå i gang ;)

Jeg synes at det er lækkert med lidt creme fraiche til, men vaniljeis eller bare au natural er også mums!

Bon appetit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar