tirsdag den 26. juni 2012

En gyser til børn af Neil Gaiman


Jeg har sat mig et mål!
Jeg skal have anmeldt bøgerne på min top 10 før jeg gør noget andet...Men bare rolig, der er jo en grund til, at de er på min top 10.

For 1½ år siden gav min veninde mig en kasse med film med hjem, som hun syntes at jeg skulle se, og der i var der blandt andet en tegnefilm der hed Coraline...

Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet... men det var ikke det jeg fik... at se filmen var som at blive suget ind i en (meget uhyggelig) anden verden... Jeg var hooked!
Her er introen:



Tror at jeg så filmen fire gange på to dage, og da jeg afleverede den tilbage og nævnte det for veninden, kiggede hun lidt tomt på mig og sagde: "Coraline? den var da virkelig dårlig... Den var helt forkert!... (indsæt vrede eksklameringer over nye personer og mangel på detaljer)... BOGEN VAR SÅ MEGET BEDRE!!!"

Så jeg gik på play.com og fandt en brugt udgave til 36 kr....



...og 2 uger senere kunne jeg gå i gang med at læse bogen Coraline af Neil Gaiman... min udgave var 110 sider... og jeg kunne ikke stoppe igen før den var færdig... og da ville jeg bare læse den igen...

...Så jeg gik på biblioteket, og lånte den på dansk, og tog ud til min lillesøster på 6 år, og gik i gang med at læse den højt, og hun taler stadig om den....

Den handler selvfølgelig om pigen Coraline, der sammen med sine lettere distræte forældre flytter ind i en villalejlighed. Da hun udforsker sit nye hjem, opdager hun en dør der åbner til en mur. Hendes mor siger at der er en anden lejlighed på den anden side af muren, og at døren er fra dengang der kun boede én familie i huset.
Men om natten bliver hun lokket tilbage til døren af en lyd. Nu er muren væk, og den anden lejlighed ligner næsten helt hendes egen, og hendes mor og far er der også... næsten da, for på den anden side af døren har alle knapper i stedet for øjne!!!


Det er ikke kun mig bogen er kult for. http://fictiontofashion.com/ lavede et outfit til bogen...

...og hvis man går på youtube kan man finde et hav af videoer om hvordan man kan klæde sig ud som "den anden mor" eller Coraline dukken med knappe øjne.

Jeg anbefaler at se filmen først og læse bogen bagefter. Bl.a. var der i filmen er dreng der hed Wyborne som er ret vigtig i filmen men ikke eksisterer i bogen... Det er den slags der kan få en læser til et gå i det røde felt... men ikke hvis man ser filmen først... for mig i hvert fald...

Tror lige at jeg læser den igen... ses!

5 kommentarer:

  1. Du skriver virkelig godt og indlevende.

    Jeg har kun læst Coraline som grafic novel, den var udmærket selvom jeg ikke er så meget til gys, da jeg er en vaske ægte bangebuks

    SvarSlet
  2. Jeg er også helt ærgerlig over, at jeg ikke har læst noget af ham endnu. Tænker at det skal der laves om på.

    Jamen det lyder godt. Vil glæde mig til at græde over dem ;)

    Coraline er god. I hvert fald som graphic novel :)

    SvarSlet
  3. Ej tusind tak humlebi! Hvor er du sød :D

    Det kunne være at jeg skulle tage og anskaffe mig Coraline som graphic novel og se hvad all the fuss is about, når I nu er to der omtaler den ;)

    SvarSlet
  4. eller man kan starte med at låne den på biblioteket, der findes forøvrigt flere forskellige er jeg temmelig sikker på

    SvarSlet
  5. Jeg var på biblioteket i går, men den var der ikke... tror jeg må gå til bestillings på deres hjemmeside...

    Men de tre første romaner med Mumitrolden er nu i hus;)...dog ikke fra biblioteket.

    SvarSlet