torsdag den 21. juni 2012

The Selected Works of T.S. Spivet. En børnebog for voksne

Jeg har en lille ting med børnebøger...



jeg er lidt for glad for dem...

...og hvis der er velskrevne kan jeg godt sidde for mig selv med en, men normen er at jeg udvælger noget, og bruger min søster på 6 år som undskyldning til at læse den. Hun kan også godt lide god litteratur, og denne bog er klart en jeg må anskaffe mig på dansk, så jeg kan læse den for hende også, for jeg ved det bliver et hit for hende. Pt. læser vi Sådan træner du din drage af Cressida Cowell, og den er virkelig god, men den bliver ikke min yndlings bog.




The Selected Works of T.S. Spivet af Reif Larsen var en meget overraskende bog. Det er egentlig ikke en børnebog, men minder så meget om en, at jeg troede at det var, til jeg slog den op på biblioteket for at låne den på dansk til min søster, og opdagede at den stod i voksen afdelingen. Men jeg syndes, at jeg fik virkelig meget ud af den, og sad lidt med samme følelse da jeg var færdig som efter Ekstremt Højt & Utrolig Tæt af Jonathan Safran Foer.


Den handler om et 12 årigt geni, Tecumseh Sparrow Spivet, der laver diagrammer af alt, lige fra biller og opfindelser til bevægelser, og bogen er fyldt med hans tegninger.






En dag får han et opkald fra the Smithsonian Institution der vil give ham en pris for hans arbejde, men i den tro at han er en voksen mand. Han skal bare dukke op og modtage den, og så give en lille takketale. Selvfølgelig siger hans far nej, men det stopper ikke Tecumseh, der beslutter sig for selv at tage til storbyen og modtage sin pris… og der er langt nå man er 12 år…

Plottet i bogen var virkelig gennemtænkt, Tecumsehs diagrammer er utroligt smukke og virkelig en del af fortællingen på hver eneste side, og hele værket kvalificerer sig nemt til titlen ”page turner”…. Faktisk gjorde den så stort indtryk at den røg på min top 10.

Læs den!

Du vil ikke fortryde det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar