mandag den 25. juni 2012

The Invention of Hugo Cabret mod sommersnue.

Er hjemme med en sommersnue og lidt feber, så jeg lavede en kande grøn te hjembragt fra Paris, fandt lidt let hyggelæsning frem hvor historien foregår på en togstation i Paris, og drømte en lille smule om sommer i byerenes by....

Det er faktisk længe siden nu at jeg læste The Invention of Hugo Cabret af Brian Selznick første gang, men jeg glæder mig altid til at læse den igen, for den er bare noget særligt.

Egentlig tager det kun omkring 2 timer at læse den, på trods af størrelsen, men det er fordi der faktisk ikke er så meget tekst i den. The Invention of Hugo Cabret er helt uden for genre...

Det er ikke helt en roman...

Det er ikke helt en grafisknovelle...

Det er ikke helt en billedbog...

Men det er en stor hyldest til en fransk pioner inden for film Georges Méliès, og at læse/kigge i bogen giver lidt samme følelse som at se en stumfilm...

Bogen er en oplevelse i sig selv, og Scorsese kan godt pakke sin filmatisering og sine oscars sammen, for ved siden af bogen var den en stor skuffelse.

Den handler om den forældreløse dreng Hugo Cabret hvis far var urmager på et museum, og fandt en robot dér på loftet som han prøvede at reparerer. Da faderen brænder inde på museet, skal Hugo bo hos sin onkel, som også er urmager, på en togstation i Paris... men en dag forsvinder onklen, og af frygt for at blive sendt på børnehjem fortsætter Hugo onklens arbejde med urene skjult i vægene på stationen, så ingen opdager at han er væk.... men en dag bliver han opdaget af en legetøjsmager...

Læs den!
Den er et genialt mesterværk.

5 kommentarer:

  1. Hej Dulcinea :)

    Wow, nogle flotte tegninger - jeg elsker sådan nogle blyants-stregtegninger, eller hvad man kalder det ;-)

    Jeg anmeldte filmen for nylig, og jeg synes, der er en helt speciel magi over den, som man ikke ser i moderne børnefilm. Så hvis du ikke fik set den i biffen, kan jeg helt klart anbefale den, når den udkommer på dvd/blu-ray. Jeg skal i al fald have den.

    http://kulturforunge.dk/2012/03/21/anmeldelse-hugo-3d/

    Mange hilsner Peter

    SvarSlet
  2. Jeg tror, at det altid vil være sådan med filmatiseringer, at hvis man læser bogen først bliver man skuffet.

    Med Coraline af Neil Gaiman så jeg filmen først, og den står bare for mig som noget særligt, og bogen er stadig en lille genistreg. Men min veninde læste først bogen, og hun sad hele filmen og græmmede sig over hvordan de havde "skamferet den".

    Det var den følelse jeg havde da jeg så Hugo... og jeg havde virkelig glædet mig længe til den. Den udkom jo allerede i Oktober i resten af Europa, og jeg var lige ved at gå ind og se den på fransk, da jeg var på skiferie, men stoppede migselv, da jeg jo ikke taler fransk.

    Da jeg så endelig så den... så kunne jeg slet ikke nyde den... jeg så kun alle de ting de havde lavet om og udeladt... læserens evige forbandelse :/

    SvarSlet
  3. Ja, det er det faktisk. Men som én af vores gode ungdomsanmeldere Rebecca altid siger: “… så skal man jo også huske på, at det altså er svært at adaptere en bog til det store lærred, så derfor skal man ikke blive skuffet, hvis der mangler noget – det har jeg i hvert fald lært mig selv.”

    SvarSlet
    Svar
    1. Sandt, tror bare at det kræver lidt træning... det er det med at koncentrere sig om filmen, jeg finder svært i den situation...
      Men blev lige inspireret af din kommentar til at anmelde Coraline bogen... ja og vel egentlig også filmen...

      Slet
  4. Åh, hvor er jeg glad for du endelig fik set filmen - og jeg er glad for du er enig med mig ;)
    I freaking loooove your blog, dearie ;)
    (BTW så er det Signe... Hvis du er i tvivl)

    SvarSlet