torsdag den 7. juni 2012

Frederiksberg Have og Austen i sommerstemning



Det var I sidste uge... du ved da der stadig var sol og det hele lugtede lidt af sommer... Det var der at jeg rykkede i Frederiksberg Have med Sense And Sensibility for at skabe en stemning.

For det er vigtigt med den rette stemning når man læser!

...og for mig er det ikke bare omgivelserne, men lige så meget baggrundsstøjen.
- Er der noget værre end Jazz til Shakespear?

Jeg er altid på udkig efter det perfekte sted at slå mig ned med min bog... Gode Caféer med behagelige stole, og parker og haver med gode bænke eller steder til picnictæppet, gerne med lidt at kigge på. Men stederne skal også passe til min bog, for Dracula skal ikke læses på standen, og det føles upassende at sidde ved siden af nogen på en bænk, når man læser de erotiske scener i Prioritaire af Iselin C. Hermann.... Det var en meget ubehagelig oplevelse...

Det er ikke fordi jeg er imod at læse der hjemme... faktisk er der at stort antal bøger der aldrig bør læses på offentlige steder af hensyn til panda-faktoren (når man tuder så meget at makeup må opgives), men mange bøger fortjener den ekstra lille oplevelse, som stemningen fra at blive læst på et nøje udvalgt sted giver.

Så tag din bog med ud i naturen, bylivet, eller måske bare på altanen.


Sense And Sensibility af Jane Austen var selvfølgelig ikke nogen helt ny oplevelse for mig. Jeg havde jo set filmen så jeg kendte handlingen, og alligevel blev jeg fanget og fascineret af persongalleriet og de små interaktioner som udspiller sig igennem bogen. Særlig var jeg betaget af Broderen John Dashwood og hans evne til at overtale sig selv.
Jeg kan klart anbefale at læse bogen, også selvom man har set filmen.
Den kan godt være lidt træg i midten, men den er spændene både i starten og slutningen.
God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar